کتاب مقدس در نگاه اندیشمندان غربی
نویسندگان
چکیده
گزارشی از تعریف، خاستگاه، نویسندگان، تحریف و نابایسته های کتاب مقدس است. کتاب مقدس از عهد قدیم و جدید تشکیل شده است. نوشته های عهد قدیم به سه دسته تقسیم می شود. گروهی کتاب مقدس را وحی مکانیکی می دانند، شماری وحی دینامیکی معرفی می کنند و عده ای وحی نمی شناسند. نظریه سوم دیدگاه فلاسفه و اندیشمندان متاخر است. بولتمان، کری، و لف، تولستوی، بوئر و... کتاب مقدس را وحی الهی نمی خوانند. این گروه از دانشمندان به دو شاخه تقسیم می شوند. عده ای ناسازگاری آیات و دیگر نقایص کتاب مقدس را علت وحیانی نبودن آن می دانند و بعضی به آن جهت که معجزه را به دیده انکار می بینند کتاب مقدس را وحی نمی شناسند. هاکس آمریکایی اسفار پنج گانه را وحی الهی می داند اما برخی چون اسپینوزا به دلایلی اسفار پنج گانه را نوشته ابن عزرا می خواند نه موسی. مسیحیان، عهد جدید و اناجیل را نوشته عیسی نمی دانند و درباره نویسندگان انجیل ها اختلاف دارند. عهد جدید با عهد قدیم ناسازگار نشان می دهد. آیات کتاب مقدس با یکدیگر در ستیز هستند هر یک ادعایی دارند که آیات دیگر آن را بر نمی تابد. افزون بر این آیات کتاب مقدس با یافته های علمی و اعتقادات و باورها نیز ناسازگار است. ناسازگاری انجیل ها از یک سو آنها را در معرض شک و تردید قرار می دهد و هماهنگی و شباهت آنها به گونه ای دیگر. این همانندی ها به اندازه ای زیاد است که نمی توان استقلال هر انجیل از دیگر انجیل ها را باور داشت. عده ای تحریف کتاب مقدس را ادعا می کنند و دلایلی عرضه می دارند.
منابع مشابه
عشق در کتاب مقدس با تأکید بر نگاه ژوزف مورفی و ابن عربی
ریشة بخش مهمی از ادبیات غنایی خاور میانه را باید در کتب آسمانی عهد عتیق و عهد جدید یافت. از منظر این کتب، خداوند و عشق مساویِ همند و عشق در ذره ذره موجودات عالم گسترش یافته است. در متون اولیة اسلامی محبّت به طور متعادل به عنوان رابطهای دو طرفه میان خدا و بنده وجود داشته است، امّا تجربة عشقی با چنان غلظت که آغازگرِ آن خدا باشد، برگرفته از انجیل است که بعید نیست در قرن دوم هجری با ترجمه شدن متون یون...
متن کاملعدالت از دیدگاه اندیشمندان اسلامی و غربی
در نظر بسیاری از اندیشمندان غربی، حقوق طبیعی، قوانین حاکم بر آفرینش و انسان است که برای کمال و سعادت انسان خلق شده و تبدیل ناپذیر است و وظیفه انسان کشف آن است و می باید دولت و حقوق موضوعه براساس آن شکل گیرد تا روابط جامعه به تعادل برسد. عدالت و حقوق طبیعی باید قانون را تکمیل، تصحیح یا تلطیف نماید. عدالت حد وسط در امور، برابری فرصتها در میان افراد برابر، اعتدال قوای روحی تحت فرمان عقل، غلبه عقل ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنیجلد ۵، شماره ۱۷-۱۸، صفحات ۳۱۸-۳۴۵
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023